سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه به هرچه از او پرسیده می شود پاسخمی دهد، بی گمان دیوانه است . [امام صادق علیه السلام]
 
پنج شنبه 95 فروردین 19 , ساعت 10:27 صبح

21004705

در تاریخ ایران همیشه بالاترین مقامات کشور هم نوروز را جشن می‌گرفته‌اند. در انقلاب اسلامی نیز نوروز با پیام رهبری نظام پیرامون اوضاع کشور مقارن بوده است؛ چه دوران رهبری امام خمینی(ره) و چه امروز در دوران رهبری آیت الله خامنه ای. ایشان بیشتر سال‌ها را با یک نامی مشخص کرده‌اند که به نظر می‌رسد فلسفه‌ی این کار جلب توجه مردم به یک ارزش و همین‌طور در نقطه‌‌ی مقابل آن به یک مشکل است.
در واقع از میان همه‌ی ارزش‌ها و کاستی های موجود در آن برهه از زمان، رهبر انقلاب یک ارزش را برجسته کرده و توجه همگان را به آن جلب می‌کنند. این در واقع نوعی اعتلای فرهنگ عمومی جامعه است که از وظایف رهبری است.
انتخاب نام سال قبل از این‌که یک وظیفه‌ی اجرایی مشخصی را برای مسئولین و دستگاه‌ها تعیین کند، یک پدیده‌ی اجتماعی است. یعنی جنس این کار بیش از آن که دولتی باشد، اجتماعی است و به همین دلیل همه نسبت به آن وظیفه دارند.
نامگذاری سال 95 به نام “اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل” دربردارنده نکاتی است که لازم است مسئولین کشور علی الخصوص دولتمردان به آن توجه ویژه ای داشته باشند. زیرا مهمترین دستگاه مجری اقتصاد کشور، دولت می باشد:
1? امروزه جمهوری اسلامی در حوزه های اقتصادی با مسائل یا مفاهیمی مواجه است که به هیچ عنوان تا کنون چه در عرصه نظر و در کتاب های درسی و چه در عرصه عمل و تجارب بشری، مشابه و مابه ازای واقعی نداشته است. بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلف به نوآوری و ابتکار و نظریه پردازی و الگوسازی در این عرصه های جدید اقتصادی است. یکی از این مفاهیم “اقتصاد مقاومتی” است.
2? اقتصاد مقاومتی از دیدگاه رهبر انقلاب اقتصادی است “که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد.»(1)
3? این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید. در همین دیدار، مقام معظم رهبری “اقتصاد مقاومتی” را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل “فشار اقتصادی دشمنان” و “آمادگی کشور برایی جهش” را معرفی نمودند.(2)
4? در سال 89: یک مرتبه، سال 90: یک مرتبه، سال 91: هجده مرتبه، سال 92: پنجاه و هشت مرتبه، سال 93: چهل و دو مرتبه، سال 94: سی مرتبه اصطلاح “اقتصاد مقاومتی” از سوی رهبری به کار برده شده و در سال های 92، 93 و 94 اولین مرتبه این اصطلاح در حرم مطهر رضوی و بیانات سال نو ایراد شده است. این تعداد تکرار و تاکید بر این شیوه اقتصادی نشان از اهتمام والایی است که باید مسئولین کشور به اقتصاد مقاومتی داشته باشند.
5? توجه و عنایت ویژه رهبری به این شیوه اقتصادی به حدی بوده که در تاریخ 1392/11/30، سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» از سوی رهبر انقلاب به مسئولان کشور ابلاغ شده است.
6? نام امسال بیانگر نکته ای دقیق می باشد که از اضافه “اقدام و عمل” فهمیده می شود. شاید بتوان گفت در نامگذاری های 20 سال گذشته غیر از سال 93 که قید “عزم ملی و مدیریت جهادی” در پی آن آمده، تنها نام امسال است که چنین قید به ظاهر اضافه ای را به دنبال خود دارد. بدون شک هدف از نامگذاری 20 سال گذشته، چیزی جز اقدام و عمل برای محقق ساختن آن ارزش یا از بین بردن آن کاستی نبوده است. در نتیجه “اقدام و عمل” در همه نام های گذشته در تقدیر بوده است. در جای خود بحث شده که اظهار قید مقدر توسط متکلم حکیم نشان از انتقال نکته ویژه و معنای مازاد از لفظ است.
رهبر انقلاب با گذشت 2 سال از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، گویا در صدد انتقال این سخن هستند که فعالیت های صورت گرفته تا کنون در مرحله شعار و نظریه پردازی بوده و کفایت نداشته، اما دیگر زمان “اقدام و عمل” سررسیده و باید ریل گذاری و حرکت بر اساس چهارچوب های این سیاست کلی آغاز گردد.
7? عدم اشاره به برجام و گفتگوهای ایران و کشورهای منطقه که همواره از سوی ریاست جمهوری به عنوان “فتح الفتوح” و یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام قلمداد می گردد، اعلامی برای منحرف نشدن از جاده اصلی انقلاب و پیشرفت اسلامی کشور می باشد.
8? هرچند قوه مجریه مهمترین بخش در راهبرد اقتصاد مقادمتی می باشد، اما سایر قوا به خصوص قوه مقننه نیز نباید نقش خود را در بستر سازی مناسب برای اقدام و عمل مناسب در این زمینه نادیده بگیرد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ