سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا کس که بامدادى را دید و به شامگاهش نرسید ، و بسا کس که در آغاز شب بر او رشک بردند و در پایان آن نوحه کنانش گریستند و دریغ خوردند . [نهج البلاغه]
 
پنج شنبه 93 فروردین 14 , ساعت 4:49 عصر

فاطمه(س)، اسوه زنان عالم برای رسیدن به قله رفیع معنویت


فاطمه‌ى‌زهرا(س) به صورت، یک بشر و یک زن، آن هم زنى جوان است؛ اما در معنا، یک حقیقت عظیم و یک نور درخشان الهى و یک بنده‌ى صالح و یک انسان ممتاز و برگزیده است. کسى است که رسول اکرم به امیرالمؤمنین (علیهماالسّلام) فرمود: «یا على ... انت قائد المؤمنین الى الجنّة ... و فاطمة قد اقبلت یوم القیامة ... تقود مؤمنات امّتى الى الجنّة» یعنى در روز قیامت، امیرالمؤمنین(ع) مردان مؤمن را و فاطمه‌ى‌زهرا(س) زنان مؤمن را به بهشت الهى راهنمایى مى‌کنند.


او، عِدل و همپایه و همسنگ امیرالمؤمنین است. آن کسى که وقتى در محراب عبادت مى‌ایستاد، هزاران فرشته‌ى مقرّب خدا، به او خطاب و سلام مى‌کردند و تهنیت مى‌گفتند و همان سخنى را بیان مى‌کردند که فرشتگان، قبلاً به مریم اطهر گفته بودند؛ عرض مى‌کردند: «یا فاطمة انّ اللَّه اصطفاک و طهّرک و اصطفاک على نساء العالمین». این، مقام معنوى فاطمه‌ى زهراست.

زنى، آن هم در سنین جوانى، از لحاظ مقام معنوى به جایى مى‌رسد که بنابر آنچه که در بعضى از روایات است، فرشتگان با او سخن مى‌گویند و حقایق را به او ارایه مى‌دهند. محدّثه است؛ یعنى کسى است که فرشتگان با او حدیث مى‌کنند و حرف مى‌زنند. این مقام معنوى و میدان وسیع و قلّه‌ى رفیع، در مقابل همه‌ى زنهاى آفرینش و عالم است. فاطمه‌ى‌زهرا(س) در قلّه‌ى این بلنداى عظیم ایستاده و به همه‌ى زنان عالم خطاب مى‌کند و آنها را به پیمودن این راه دعوت مى‌نماید.

آنهایى که در طول تاریخ - چه در جاهلیت قدیم و چه در جاهلیت قرن بیستم - سعى کرده‌اند که زن را تحقیر و کوچک کنند و او را دلبسته به همین زخارف و زینتهاى ظاهرى معرفى نمایند و پایبند مُد و لباس و آرایش و طلا و زیور آلات کنند و وسیله و دست مایه‌یى براى خوشگذرانیهاى زندگى وانمود نمایند و عملاً در این راه قدم بردارند، منطق آنها منطقى است که مثل برف و یخ، در مقابل گرماى خورشیدِ مقام معنوى فاطمه‌ى‌زهرا(علیهاالسّلام) ذوب مى‌شود و از بین مى‌رود.

اسلام، فاطمه - آن عنصر برجسته و ممتاز ملکوتى - را به عنوان نمونه و اسوه‌ى زن معرفى مى‌کند. آن، زندگى ظاهرى و جهاد و مبارزه و دانش و سخنورى و فداکارى و شوهردارى و مادرى و همسرى و مهاجرت و حضور در همه‌ى میدانهاى سیاسى و نظامى و انقلابى و برجستگى همه جانبه‌ى او که مردهاى بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار مى‌کرد، این هم مقام معنوى و رکوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحیفه و تضرّع و ذات ملکوتى و درخشندگى عنصر معنوى و همپایه و هموزن و همسنگ امیرالمؤمنین و پیامبر بودن اوست. زن، این است. الگوى زنى که اسلام مى‌خواهد بسازد، این است. (بیانات در دیدار با جمع کثیرى از بانوان، 26/10/1368)



لیست کل یادداشت های این وبلاگ