سعید بیابانکی در بیستمینوششمین برنامه «چشمه حکمت»، به بازتاب و واکاوی واژه «حلم» به عنوان یکی از زیبندهترین و پسندیدهترین صفات و فضایل اخلاقی و معرفتی انسان در ادبیات عرفانی و معنوی شاعران و ادیبان پرداخت.
سعید بیابانکی، در بیستمینوششمین برنامه چشمه حکمت ایکنا که به مناسبت ماه مبارک رمضان تهیه شده، با درود و احترام و ضمن ابراز امیدواری نسبت به آنکه مجموعه درسگفتارهایی که در قالب چشمه حکمت خبرگزاری ایکنا تقدیم همراهان مسلمان و مؤمنان روزهدار شده است مقبول طبع بلند صاحبنظران قرار گرفته باشد، گفت: در این درسگفتار قرار است که نگاهی بیفکنیم به ادبیات عرفانی در باب صفت و واژه «حلم» و ببینیم که عرفای بزرگ ادبیات ایرانزمین برای ما چه گفتهاند.
خواجه نصیر طوسی در کتاب «اخلاق ناصری» در باب انواعی که تحت اجناس فضایل باشند مینویسد: «حلم» آن بُوَد که نفس را طمأنینهای حاصل شود تا غضب به آسانی تحریک او نتواند کرد و اگر مکروهی بِدو رَسد در شَغَب نیاید.
در کتاب تذکره الاولیاء عطار نیشابوری آمده: «گفتهاند اصل عقل چیست؟؛ گفت: حلم»
در مثنوی هم اینگونه میخوانیم:
تیغِ حلم از تیغِ آهن تیزتر
بل ز صد لشکر، ظفرانگیزتر
در کتاب «مناقبالعارفین» اینگونه آمده: بزرگترین همهچیز دو چیز است؛ یکی حلم و دیگری علم.
در دیوان شمس هم مولانای بزرگ گفته است:
دو سه گام ار ز حرص و کین به حلم آیی؛ عسل جوشی
که عالمها کنی شیرین؛ نمیآیی زهی کاهل
«حلم»؛ صفت عشق و حق است. عظمت و بیکرانگی حلم او؛ موجب سرافکندگی مخلوقات عظیم و گستاخی دلها شدهاست.
ای کوه از حلمت خجل، وز حلم تو، گستاخ دل
تا درجهد دیوانه گستاخ، در ایوان تو
شمس تبریزی نیز آراسته به صفت «حلم» است:
اگر آتش شبی در خواب، لطف و حلم او دیدی
گلستانها شدی آتش، نکردی ذرهای تیزی
امیدوارم که همه ما به «حلم»، این صفت پسندیده مزین باشیم و در زندگانی انسانهایی بردبار و حلیم باشیم.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
یک وقت خدا هم باورش میشود که ما آدمهای بدی هستیم!
مبلغ پرداخ فطریه برای سال 1403
عید سعید فطر مبارک
روز جهانی قدس روز مبارزه با رژیم کودک کش
ان حزب الله هم الغالبون
لیله القدر های عمرمان را با خواندن قران طولانی کنیم
شبهای قدر نزدیک است
خاطرات شیرین ماه رمضان و تبلیغ
ولادت کریم اهل بیت امام حسن محتبی علیه السلام
[عناوین آرشیوشده]