سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شکیبایى دو گونه است : شکیبایى بر آنچه خوش نمى‏شمارى و شکیبایى از آنچه آن را دوست مى‏دارى . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 102 خرداد 23 , ساعت 8:7 عصر
عطوان: تهران به زودی تبدیل به بازیگر اصلی در صنایع پیشرفته جهان می‌شود

یک تحلیلگر برجسته عرب‌زبان به نتایج اقتصادی فوق‌العاده کشف ذخایر عظیم لیتیوم در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اسفند ماه 1401 برابر با مارس 2023 بود که کشورمان از کشف ذخایر عظیمی از لیتیوم خبر داده اعلام کرد که برای نخستین بار ذخایر بزرگی از لیتیوم در همدان کشف شده است و میزان آن، 8.5 میلیون تن تخمین زده می‌شود.

از زمان اعلام کشف لیتیوم در ایران، این خبر تبدیل به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌های جهان شد و ناظران و کارشناسان در کشورهای مختلف شروع به بررسی ابعاد و نتایج کشف لیتیوم در ایران کردند، در این میان رژیم صهیونیستی اولین طرفی بود که درباره کشف لیتیوم در ایران ابراز نگرانی کرد و کارشناسان و رسانه‌های این رژیم گزارش‌های متعددی منتشر کردند که بیانگر عمق نگرانی آنها درباره ذخایر عظیم لیتیوم در ایران بود، به‌ویژه اینکه صهیونیست‌ها معتقدند کشف منابع لیتیوم در ایران می‌تواند به تغییر موازنه قدرت منطقه‌ای منجر شود و یک موقعیت بی‌سابقه ژئوپولیتیکی و اقتصادی را به تهران بدهد.

ایران خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربوده است

در همین زمینه، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم و تحلیلگر برجسته جهان عرب در یادداشت جدید خود به علت نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی از کشف ذخایر لیتیوم در ایران پرداخته نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر و کابینه تحت ریاست وی در حالتی مزمن از جنون و وحشت به‌سر می‌برند که خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربوده است و علت این ترس و وحشت آنها «ایران» است، اما خطرناک بودن این وضعیت برای صهیونیست‌ها تنها به این دلیل نیست که راهی برای درمان آن پیدا نمی‌کنند، بلکه به‌علت آن است که این شرایط به‌ویژه در چند سال آینده به‌مراتب بدتر خواهد شد.

عطوان افزود: ما در اینجا درباره پیشرفت بزرگی که صنعت موشکی ایران با تولید موشک‌های مافوق‌صوت «فتاح» و «خیبر» رقم زده است، یا درباره برنامه هسته‌ای که این کشور را در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای قرار داده است، صحبت نمی‌کنیم؛ بلکه بحث ما درباره کشف ذخایر عظیم لیتیوم در ایران است که طبق برآوردهای رژیم صهیونیستی می‌تواند ایران را به مهمترین قدرت مالی و اقتصادی در منطقه خاورمیانه تبدیل کند و به این ترتیب تهران می‌تواند روابط خود را با کشورهای بزرگ به‌ویژه چین و روسیه تقویت نماید.

ایران به‌زودی تبدیل به بازیگر اصلی در صنایع پیشرفته جهان می‌شود

بر اساس این مقاله، در شرایطی که برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران، رژیم اشغالگر و کشورهای غربی حامی این رژیم را به‌شدت نگران می‌کرد، بنابراین اعلام کشف میدانی بزرگ از ذخایر لیتیوم به‌میزان 8.6 میلیون تن که دومین میدان بزرگ لیتیوم در جهان بعد از شیلی محسوب می‌گردد و 10 درصد از ذخایر لیتیوم جهان را به خود اختصاص می‌دهد، ایران را تبدیل به بازیگر اصلی در اکثر صنایع جهانی خواهد کرد که اهمیت آن در آینده روشن خواهد شد؛ چرا که این ماده لیتیوم در صنعت ماشین‌های الکتریکی و باتری‌های آنها و نیز تجهیزات کامپیوتر و پنل‌های خورشیدیِ تولیدکننده انرژی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عبدالباری عطوان تصریح کرد: ما بیشتر توضیح می‌دهیم و می‌گوییم که اگر اتحادیه اروپا و سایر مناطق جهان از سال 2035 از تولید و استفاده از خودروهایی با موتور نفتی جلوگیری کنند و به خودروهای برقی و انرژی پاک روی بیاورند، این بدان معناست که همه در منطقه خاورمیانه و شمال و جنوب تلاش خواهند کرد همدلی و رضایت ایران را به دست آورند تا به این ماده اولیه که در این صنایع ضروری است، دست پیدا کنند، همچنین بعید نیست که جمهوری اسلامی ایران در آینده سازمانی مشابه سازمان اوپک با حضور کشورهای تولید‌کننده لیتیوم با هدف محافظت از قیمت‌ها و مدیریت تولید این ماده و نیز حمایت از منافع مشترک کشورهای تولیدکننده تأسیس کند.

این تحلیلگر عرب‌زبان ادامه داد: در این میان باید اشاره کنیم که با افزایش تقاضای جهانی برای خودروهای برقی و تلفن‌های همراه و سایر تجهیزات تکنولوژی، قیمت لیتیوم در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. کشف این حجم از ماده لیتیوم در ایران، هم‌زمان با تولید نزدیک به 3 میلیون بشکه نفت در این کشور به‌شکل روزانه می‌باشد. ایران همچنین با تولید 256.7 میلیارد مترمکعب گاز، رتبه سوم تولید گاز در جهان را دارد و کشف لیتیوم در این کشور آن را در لیست یکی از ثروتمندترین کشورهای خاورمیانه و شاید جهان در دهه‌های آینده قرار خواهد داد و ایران تبدیل به یکی از تأثیرگذارترین کشورها می‌شود.

 

آمریکا شروع به عقب‌نشینی سریع در برابر ایران کرده است

در ادامه این یادداشت آمده است: ایالات متحده که ایران را در صدر فهرست دشمنان خود قرار داده، به‌شکلی سریع شروع به عقب‌نشینی کرده است و سعی در تغییر سیاست‌ها و اصلاح اشتباهات خود در سریع‌ترین زمان ممکن دارد و می‌خواهد به‌شکل تدریجی به شروط ایران برای لغو تحریم‌ها و رفع محاصره این کشور پاسخ دهد. شاید اخباری که طی چند روز گذشته صهیونیست‌ها منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه یک توافق چندمرحله‌ای در مذاکرات غیرمستقیم در دوحه و مسقط میان تهران و واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم و برخی پرونده‌های دیگر حاصل شده است، مهر تأییدی بر این مسئله باشد.

به‌زودی هیمنه دلار بر جهان پایان می‌یابد

عبدالباری عطوان تصریح کرد: اگر بگوییم که "بعد از پیشرفت‌های بزرگ ایران در صنایع نظامی و به‌ویژه موشک‌های مافوق‌صوت و پهپادهایی که توانمندی خود را ثابت کرده‌اند، توافق هسته‌ای دیگر در اولویت آمریکا نیست"، مبالغه نکرده‌ایم؛ چرا که ایران خیلی سریع به یک قدرت بزرگ سیاسی و اقتصادی و نظامی تبدیل می‌شود و کشف میدان لیتیوم در این کشور نیز جایگاه جهانی آن را تقویت می‌کند و موجب توسعه مناسبات ایران با ائتلاف چین و روسیه می‌شود، همچنین سازمان «بریکس» جایگزین پیمان ناتو و نظامی مالی قدیمی آمریکا خواهد شد و هیمنه دلار بر جهان پایان می‌یابد.

بر اساس این گزارش، وجه تمایز سلاح جدید اقتصادی ایران یعنی لیتیوم آن است که به‌خلاف نفت، این ماده اکنون در سایه توسعه قابلیت‌های هسته‌ای و موشکی پیشرفته در جهان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، بنابراین «آنات هوخبرگ ماروم» کارشناس مسائل ژئوپولیتیک رژیم صهیونیستی اشتباه نکرد که گفت: «کشف منابع لیتیوم در ایران می‌تواند به تغییر موازنه قدرت منطقه‌ای منجر شود و یک موقعیت بی‌سابقه ژئوپولیتیکی و اقتصادی را به تهران بدهد».

در پایان این مقاله آمده است: اعراب و مسلمانان به‌دلیل ضعف رهبران خود و وابستگی به هژمونی آمریکا متأسفانه نتوانسته‌اند از سلاح نفتی استفاده کنند و آن را در خدمت اهداف عادلانه خود به‌کار گیرند؛ اما امیدواریم که این شکست کشورهای عربی با سلاح جدید و تأثیرگذار لیتیوم جبران شود. جمهوری اسلامی ایران موفق شد اسرائیل را به وحشت بیندازد، آمریکا را تسلیم کند و تحریم‌های آن را با خوداتکایی شکست دهد، برنامه هسته‌ای و موشکی خود را توسعه دهد و از وحدت اراضی خود محافظت کند، همچنین ایران به‌خوبی توانست محور مقاومت را رهبری و روابطش را با کشورهای بزرگ همسایه خود احیا کند و معادلات را تغییر دهد.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ