سفارش تبلیغ
صبا ویژن
علم باطن رازی از رازهای خدای وحکمتی از حکمت های الهی است که در دلهای هر یک از اولیای خود که بخواهد می نهد [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 102 بهمن 25 , ساعت 7:10 عصر
نیمه شعبان 1402 چند شنبه است + تاریخ جشن شب ولادت امام زمان (عج)

15 شعبان، ولادت امام زمان (عج) یا نیمه شعبان از جمله اعیاد بسیار مهم و پر فضیلت در بین شیعیان است.

به گزارش ایمنا، آخرین امام شیعیان حضرت مهدی (عج) در 15 شعبان سال 255 هجری قمری در شهر سامرا چشم به جهان گشودند و در حال حاضر در دوران غیبت به سر می‌برند. تاریخ ولادت حضرت مهدی (عج) در تقویم رسمی ایران روز جهانی مستضعفان نام گرفته و تعطیل رسمی است. نیمه شعبان یکی از برترین شب‌ها و اعیاد شیعیان است که با پختن نذری، چراغانی کردن معابر و اماکن، پخش شیرینی و شربت این شب را گرامی می‌دارند.

نیمه شعبان 1402 چه روزی است؟

نیمه شعبان برابر با یکشنبه 6 اسفند 1402 مصادف با 25 فوریه 2024 میلادی و یا 15 شعبان سال 1445 قمری است.

آیا نیمه شعبان تعطیل است؟

ولادت حضرت مهدی (عج) مصادف با یکشنبه 6 اسفند 1402 در ایران تعطیل رسمی و همراه با جشن است.

نیمه شعبان

علت نامگذاری نیمه شعبان به روز جهانی مستضعفان

نیمه شعبان، سالروز ولادت امام زمان (عج)، روز جهانی مستضعفین نام‌گذاری شده تا یادمان نرود با شادی و خنده و شربت و شیرینی، گره از کار مستضعفان دنیا نمی‌توان باز کرد. اگر نیمه شعبان را، روز جهانی مستضعفان می‌نامند، برای این است که مستضعفان جهان به صاحب این روز امید زیادی بسته و چشم‌های زیادی برای تشریف فرمایی او لحظه شماری می‌کنند. امام زمان (عج) پس از اتمام دوران غیبت حکومت عدل الهی را با حمایت مستضعفان جهان برقرار خواهد کرد. و شاید این موضوع دلیل اصلی نامگذاری نیمه شعبان به نام روز جهانی مستضعفان باشد.

زندگینامه حضرت مهدی (عج)

نام محمد بن الحسن
کنیه ابوالقاسم
القاب مهدی، خاتم، منتظر، حجت، صاحب الامر، صاحب الزمان، قائم و خلف صالح
تاریخ ولادت 15 شعبان سال 255 هجری قمری
محل ولادت سامرا
نام پدر امام حسن عسکری (ع)
نام مادر نرجس خاتون

دوران زندگی امام زمان حضرت مهدی (عج)

دوران زندگی امام زمان حضرت مهدی (عج) به چهار دوره تقسیم می‌شود:

  • از تولد تا غیبت امام زمان حضرت مهدی (عج): امام زمان حضرت مهدی (عج) پس از تولد حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام عسکری (ع) به صورت نیمه مخفی زندگی کردند. یکی از کارهای بسیار مهمی که حضرت امام حسن عسکری (ع) در این دوره انجام دادند این بود که امام زمان حضرت مهدی (عج) را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسئله امامت دچار اختلاف نشوند.
  • غیبت صغری امام زمان حضرت مهدی (عج): پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع) در سال 260 ق دوره غیبت صغری آغاز شد و تا سال 329 ق به مدت 69 سال ادامه پیدا کرد. در این دوره امام زمان حضرت مهدی (عج) از طریق چهار نایب به نام‌های عثمان بن سعید عمروی، محمد بن عثمان عمروی، حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد سمری به ادامه امور مردم می‌پرداختند.
  • دوره غیبت کبری امام زمان حضرت مهدی (عج): این دوران از سال (329 ق) شروع شد و تا زمانی که خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت در این دوره پاسخ به پرسش‌ها و احکام مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت است و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نکرده‌اند.
  • دوره حکومت امام زمان حضرت مهدی (عج): پس از ظهور، امام زمان حضرت مهدی (عج) بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد.

نیمه شعبان

فضیلت نیمه شعبان

نیمه شعبان مصادف با سالروز ولادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) و فرصت معنوی مناسب و ارزشمندی برای راز و نیاز با خالق هستی کسب برکات الهی است که از جایگاه ویژه‌ا ی در بین شیعیان برخوردار هست. از امام صادق (ع) روایت شده که از امام باقر (ع) از فضیلت شب نیمه شعبان سوال شد، ایشان فرمودند: این شب پس از شب قدر برترین شب‌هاست. در این شب خدا فضل خود را بر بندگان سرازیر می‌کند و آنان را به بخشش و کرم خویش می‌آمرزد، پس در تقرب جستن به‌سوی خدای تعالی در آن بکوشید که آن شبی است که خدا به ذات مقدس خود سوگند یاد کرده که سائلی را از درگاه خویش با دست خالی بازنگرداند، مادام که انجام معصیتی را درخواست نکند.

شب نیمه شعبان شبی است که درهای آسمان در آن باز می‌شود: درهای رحمت. در «رضوان»، در «مغفرت»، در «فضل»، در «توبه»، در «نعمت»، در «جود» و در «احسان»؛ و خداوند به عدد موها و پشم‌های گاو و گوسفند مردم را از آتش جهنم آزاد می‌کند، زمان مرگ را در آن ثبت کرده و به‌مدت یک سال روزی‌ها را تقسیم می‌کند؛ و هرچه را که در تمام سال اتفاق می‌افتد فرو می‌فرستد. شب نیمه شعبان از چنان اهمیتی برخوردار است که هم‌ردیف و هم‌پای شب‌های قدر قرار دارد و از این موقعیت می‌توان، چون شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، برای کسب خیرات و برکات معنوی بهره برد و نهایت تلاش را برای کسب فیض داشت.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ