سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سزاوارترین مردم به خدمت، دانشمند است . [عیسی علیه السلام]
 
شنبه 103 تیر 2 , ساعت 10:31 صبح

حرم عسکریین

شهادت و آرامگاه

به گزارش شیخ مفید (درگذشت: 413ق)، امام هادی در ماه رجب سال 254ق پس از 20 سال و 9 ماه اقامت در سامرا، در 41سالگی رحلت کرد.همچنین در دلائل‌الامامه و کَشْف‌ُالغُمَّه آمده است که امام دهم در زمان حکومت مُعْتَز عباسی (252-255ق) مسموم شد و به همین علت به شهادت رسید. ابن‌شهرآشوب (درگذشت: 588ق) بر این باور است که وی در اواخر حکومت مُعْتَمد (حکومت: 256-278ق) شهید شده است و از ابن‌بابویه نقل کرده که معتمد به او سم داده است.

برخی منابع، روز شهادت وی را 3 رجب و برخی دیگر 25 یا 26 جمادی‌الثانی ذکر کرده‌اند.در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، سوم رجب به عنوان روز شهادت او ثبت شده است.

به گزارش مسعودی تاریخ‌نگار قرن چهارم قمری، امام حسن عسکری در تشییع جنازه پدرش شرکت کرد. جنازه را بر راهی که برابر خانه موسی بن بغا بود، قرار دادند و قبل از آنکه خلیفه عباسی در تشییع شرکت کند، امام عسکری بر جنازه پدرش نماز خواند. مسعودی از ازدحام جمعیت در تشییع جنازه امام هادی گزارش کرده است.

حرم عسکریَین

امام هادی(ع) در خانه‌ای که در سامرا در آن ساکن بود، دفن شد. محل دفن امام هادی(ع) و فرزندش امام حسن عسکری(ع) در سامرا به حرم عسکریَین شناخته می‌شود. پس از دفن امام هادی(ع) در خانه‌اش، امام عسکری(ع) برای مقبره او خادمی تعیین کرد. در سال 328ق نخستین گنبد بر قبر آن‌دو بنا شد. حرم عسکریین در دوره‌های مختلف، مرمت و تکمیل و نوسازی شده است. هرساله شیعیان برای زیارت امام هادی و امام حسن عسکری، از مناطق مختلف به سامرا می‌روند.

در سال‌های 1384 و 1386ش قسمت‌هایی از حرم عسکریین در انفجارهای تروریستی تخریب شد. ستاد بازسازی عتبات عالیات در سال 1394ش بازسازی آن را به پایان برد.ضریح حرم نیز با حمایت آیت‌الله سیستانی ساخته شده است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ