سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت گمشده مؤمن است . حکمت را فرا گیر هر چند از منافقان باشد . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 94 اردیبهشت 30 , ساعت 7:56 صبح

بسم الله الرّحمن الرّحیمgif_0.
ماه شعبان المعظّم ؛ { اهمّیت / فضیلت . آداب و اعمال . وقایع }
اهمّیت / فضیلت :
بدان که شعبان ماه بسیار شریفى است و منسوب است به حضرت سیّد انبیاء صلّى الله علیه و آله . 1- پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم این ماه را روزه مى‏داشت و وصل مى‏کرد به ماه رمضان و مى‏فرمود : شعبان ماه من است هر که یک روز از ماه مرا روزه بدارد بهشت او را واجب شود. 2- از حضرت صادق علیه السّلام روایت است که : چون ماه شعبان داخل مى‏شد حضرت امام زین العابدین علیه السّلام اصحاب خود را جمع مى‏نمود و مى‏فرمود اى گروه اصحاب من مى‏دانید این چه ماهى است این ماه شعبان است و حضرت رسول صلّى الله علیه و آله مى‏فرمود : شعبان ماه من است پس روزه بدارید در این ماه براى محبّت پیغمبر خود و براى تقرّب به سوى پروردگار خود به حق آن خدائى که جان على بن الحسین بدست قدرت اوست سوگند یاد مى‏کنم که از پدرم حسین بن على علیهما السّلام شنیدم که فرمود شنیدم از امیرالمؤمنین علیه السّلام که هر که روزه دارد شعبان را براى محبّت پیغمبر خدا و تقرّب به سوى خدا، خدا او را دوست دارد و او را به کرامت خود در روز قیامت نزدیک گرداند و بهشت را براى او واجب گرداند. 3- صفوان جمال گفت: فرمود به من حضرت صادق علیه السّلام که وادارکن کسانى را که در ناحیه و اطراف تو هستند بر روزه شعبان.گفتم : فدایت شوم مگر در فضیلت آن چیزى مى‏بینى ؟ فرمود : بلى بدرستى که رسول خدا صلّى الله علیه و آله هر گاه هلال شعبان را مى‏دید امر مى‏فرمود منادى را که ندا مى‏کرد در مدینه : اى اهل مدینه من از جانب رسول خدا صلّى الله علیه و آله بسوى شما رسولم، مى‏فرماید : آگاه باشید بدرستى که شعبان ماه من است پس خدا رحمت کند کسى را که یارى کند مرا بر ماه من یعنى روزه بدارد آن را . پس حضرت صادق علیه السّلام گفت که : امیرالمؤمنین علیه السّلام مى‏فرمود : که فوت نشد از من روزه شعبان از زمانى که شنیدم منادى رسول خدا صلّى الله علیه و آله ندا کرد در شعبان و فوت نخواهد شد از من تا مدّتى که حیات دارم إن شاء الله تعالى. ( مفاتیح الجنان . فصل دوم . در اعمال ماه شعبان ) . ادامه مطلب...

چهارشنبه 94 اردیبهشت 23 , ساعت 8:23 صبح

ابن طلحه مى گوید وى امامى (( جلیل القدر، عظیم الشاءن و کثیر التهجد )) بود. کسى که در راه اجتهاد کوشا بود و کراماتى از او مشاهده شده و به عبادت مشهور و بر طاعات مواظب بود و شب را به سجده و قیام ، و روز را به صدقه و صیام ، سپرى مى کرد.

و به دلیل حلم زیاد و گذشت فراوانش از تجاوزگران ، به آن جناب کاظم گفته اند در برابر کسى بدى کرده بود، نیکى مى کرد و بر آن که جسارت ورزیده بود عفو و اغماض مى نمود. به خاطر عبادتهاى بسیارى وى را عبد صالح مى خواندند و در عراق به خاطر آنکه حاجت متوسلان به خداى تعالى را بر مى آورد، به باب الحوائج مشهور مى باشد، کراماتش باعث حیرت خردمندان گردید از آن رو که وى در پیشگاه خدا پایدار و استوار بوده است .

ابن طلحه مى گوید: وى چندین لقب دارد که مشهورترین آنها، کاظم است . و از جمله آنها صابر، صالح و امین مى باشد. و امّا مناقب آن حضرت فراوان است و اگر هیچ یک از آنها نبود جز عنایت پروردگار به وى ، همین یک منقبت او را بس بود.

شیخ مفید - رحمه اللّه - مى گوید: ابوالحسن موسى علیه السلام عابدترین و فقیه ترین اهل زمانش بود و از همگان بخشنده تر و بزرگوارتر بود. نقل شده است که آن حضرت نافله هاى شب را تا نماز صبح ادامه مى داد، سپس ‍ تعقیبات نماز را تا طلوع آفتاب به جا مى آورد و به سجده مى رفت و سرش را از دعا و حمد خدا تا نزدیک ظهر بلند نمى کرد زیاد دعا مى کرد و مى گفت : 

((اللهم انى اءساءلک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب )) و این عبارات را تکرار مى کرد. ادامه مطلب...

دوشنبه 94 اردیبهشت 14 , ساعت 7:56 صبح

سالروز وفات پرچم دار قیام عاشورا؛
سلام بر بانویى که دلش از جاى کنده شد براى حسین...

سرویس دینی جام نیوز، پانزدهم رجب المرجب، رحلت جان‌سوز عقیله بنی هاشم، بنت امیرالمومنین و حضرت فاطمه الزهرا(س)، اخت الحسین(ع)، شیر زن کربلا، عمه جلیله سادات، ام المصایب، حضرت زینب الکبری(س) را محضر مقدس و منور حجت بن الحسن عسکری(عج) و تمامی شیعیان و محبان آن بانوی مکرمه تسلیت و تعزیت عرض می کنیم.

 

در این ویژه نامه می خوانیم؛

ـ زیارت حضرت زینب سلام الله علیها

ـ یک خواهر و برادر بی نظیر

 

«الزیارة المفجعة»

زیارت حضرت زینب کبرى(علیها السلام): ادامه مطلب...

چهارشنبه 94 اردیبهشت 9 , ساعت 8:22 صبح
 

قسم به آن که به گنجشک بال و پر داده
همان که بال قنوت دم سحر داده
 

قسم به سوره ی خورشید و آیه آیه ی آن
که نور را به دل روشن بشر داده
 

قسم به آه درختی بدون بَر، که جبر
شکوه ساقه ی خود را به یک تبر داده
 

دمیده بر دم صور مدینه اسرافیل
ترانه خوانده و آواز عشق سر داده
 

که هان تمامی هفت آسمان نظاره کنید
فلک به دامن خورشیدتان قمر داده
 

کسی که وارث پیغمبر است ابتر نیست
خدا دوباره به این خاندان پسر داده
 

پسر نه کوثر قرآن ضامن آهو
جواد آل علی جان ضامن آهو
 

ادامه مطلب...

پنج شنبه 94 اردیبهشت 3 , ساعت 12:24 عصر

روز و شب لیله الرغائب

از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که فرمودند: از اولین شب جمعه د رماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیله الرغائب» می نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته ای در آسمان ها و زمین نمی ماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع می شوند.

معناشناسی لیله الرغائب

در فرهنگ قرآنی اسلامی، برای برخی از زمان ها و مکان ها اقتدار و خصوصیات ویژه ای گفته شده است. از این رو برخی از سرزمین ها چون بیت المقدس و مکه جایگاه قداست معنوی خاصی دارند و اعمال در آن مکانها از پاداش و ارزش ویژه ای برخوردار می باشد. برخی از زمان ها نیز چون سحرگاهان و فجر و لیله القدر از چنین ویژگی های خاص بهره مند هستند و خداوند در آیات و حتی سوره هایی به ارزش و جایگاه ویژه آنها اشاره کرده است و درباره شب قدر آن را برابر با هزار ماه که به اندازه عمر آدمی است دانسته است.
این ویژگی را می توان درباره برخی از ماهها چون ماه رمضان و یا ماه رجب برشمرد که از ویژگی های انحصاری برخوردار می باشند. از جمله ویژگی های انحصاری ماه رجب، لیله الرغائب است.
کلمه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان می باشد. بنابراین معنای اول «لیله الرغائب» یعنی شبی که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان است و بندگان خوب و شایسته خداوند دراین شب تمایل زیادی به رفتن به درخانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خویش دارند.
بنابر معنای دوم، «لیله الرغائب» یعنی شبی که در آن عطاء و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با روآوردن به بارگاه قدس ربوبی و خاکساری در برابر عظمت حق شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بی کرانه حق می گردند. ادامه مطلب...


لیست کل یادداشت های این وبلاگ